نقد و بررسی فیلم Now You See Me 3 (حالا منو می بینی 3)
فیلمهای حالا منو میبینی (Now You See Me) همواره بر پایه ترفندهای شعبدهبازی و جادوگری داستان خود را پیش بردهاند؛ به این امید که ترکیبی از ستارگان محبوب و انرژی پرنشاط فیلم، درست مانند یک شعبده، توجه مخاطب را منحرف کند و ضعفهای تقلیدی و تکراری داستان را پنهان سازد. دنباله تازه این مجموعه، Now You See Me 3، جادوگران افسانهای گروه «چهار سوار» را برای جسورانهترین مأموریتشان تا امروز گرد هم آورده است.
جسی آیزنبرگ همچنان در نقش رهبر خودشیفته اما نابغهی گروه بازی میکند و روبن فلیشر، کارگردان تازه وارد، ریتم اکشن فیلم را ثابت و پیوسته نگه میدارد. با این حال، نزدیک به یک دهه پس از آخرین دنباله، Now You Don’t نتوانسته محدودیتهای اساسی فرنچایز را ناپدید کند و به همین دلیل، تماشاگر همچنان با ساختاری قابل پیشبینی و سطحی روبهروست.
فیلم اصلی در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی لوئیس لتریر با فروش ۳۵۲ میلیون دلاری در سراسر جهان موفق شد و دنبالهی آن در سال ۲۰۱۶ با کارگردانی جان ام. چو، ۳۳۵ میلیون دلار فروخت. در Now You See Me 3، آیزنبرگ در کنار وودی هارلسون، دیو فرانکو، آیلا فیشر و مورگان فریمن حضور دارد و مجموعهای از ستارگان نوظهور شامل جاستیس اسمیت، دومینیک سسا و آریانا گرینبلات نیز به گروه اضافه شدهاند. رزمند پایک نیز نقش شخصیت شرور فیلم، ورونیکا، را ایفا میکند.
داستان فیلم همانند قسمتهای پیشین حول چهار جادوگر اصلی – اطلس، مریت، جک و هنلی – میچرخد که سارقانی به سبک رابینهود هستند. آنها پس از درگیریهای داخلی، دوباره توسط سازمان مخفی «چشم» (The Eye) گرد هم میآیند تا جلوی ورونیکا را بگیرند. مأموریت جدید شامل سرقت «الماس قلب» است که ورونیکا از آن محافظت میکند و گروه باید با تیم جوانتری از شعبدهبازان همکاری کند.
فرنچایز تلاش کرده با اضافه کردن نسل جدیدی از جادوگران، عمر خود را افزایش دهد، اما فیلمنامه چهار نویسنده فیلم نتوانسته فضای کافی برای همآهنگی میان شخصیتهای قدیمی و تازهوارد ایجاد کند. راهحل سازندگان برای این مشکل، نسبت دادن شخصیتهایی مشابه اعضای اصلی به تازهواردان است، روشی که منجر به اصطکاکهای پیشبینیشده و پیوندی قابل انتظار میان نسلها میشود.
کارگردان، روبن فلیشر، تجربهای تازه در این فرنچایز دارد، اما سبک او در ترکیب کمدی و اکشن با فضای پرزرقوبرق فیلم هماهنگ است. با سفر به کشورهای آفریقای جنوبی، بلژیک، فرانسه و امارات، فیلم به نمایش مهارتهای جادوگران در تقلید صدا، تغییر چهره و فریبکاریهای متعدد میپردازد، اما اغلب این نمایشها با دیالوگهای تکخطی کممایه همراه شدهاند.
تماشای قهرمانان خوشتیپ که مدام از دشمن خود پیشی میگیرند، تا حدی رضایتبخش است، اما ارجاعات آشکار به Ocean’s Eleven، Inception و Mission: Impossible نشان میدهد که فیلم در بسیاری بخشها تقلیدی و سطحی عمل میکند. تلاش برای ایجاد لحنی تأثیرگذار درباره گذر زمان و از دست دادن عزیزان، تحت تأثیر ساختار سبک و سرگرمی محور فرنچایز، به شکلی تصنعی و تحمیلی درآمده است.
آیزنبرگ نقش خودشیفتهی اطلس را با جذابیتی ملموس بازی میکند، در حالی که سایر همبازیان اصلی، از جمله هارلسون و فرانکو، تنها تا حد محدودی موفقاند. شخصیتهای جدید نیز کممایه و کمتر قابل باور به نظر میرسند. رزمند پایک، با تمام تلاش خود، شخصیت ورونیکا را با لحن و لهجهای گاه مضحک به تصویر میکشد، که به نوعی سرگرمکنندهترین لحظه فیلم است.
در نهایت، Now You See Me 3 یک تجربه سرگرمکننده سطحی است که زرقوبرق و شعبدهبازی آن بیشتر از عمق داستانی و شخصیتپردازی قانعکننده، به چشم میآید.
نمره: 5/10
منبع: هالیوود ریپورتر