سیگنالهای هوش مصنوعی ممکن است از علائم تجاری ناشی شوند
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند هنگام بازاریابی برای فروش دامنهها بسیار مفید باشند، اما در عین حال، خطرات جدیدی را نیز به همراه دارند که ممکن است فروشندگان از آنها آگاه نباشند. امروزه بسیاری از ما از هوش مصنوعی برای کمک به فروش دامنههای خود استفاده میکنیم؛ از تولید توضیحات و لوگوهای تبلیغاتی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، چه بهصورت شخصی و چه از طریق پلتفرمها. این ابزارها واقعاً مفید هستند، اما در عین حال ممکن است دامنهها را در معرض ریسک قرار دهند.
وکیل «جان بریهیل» در پلتفرم X (توییتر سابق) به برخی از این خطرات اشاره کرده و به نظر میرسد سرمایهگذاران در حوزه دامنه باید نسبت به این موضوع هوشیارتر باشند.
یکی از مسائلی که بهتدریج مشکلساز میشود، این است که توضیحات و لوگوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است بهطور ناخواسته از نشانههای بصری یا زبانی مربوط به علائم تجاری ثبتشده استفاده کنند. این موضوع میتواند باعث شود که آگهی فروش دامنه شما در معرض تهدید قانونی قرار بگیرد. برای مثال، ممکن است هوش مصنوعی یک واژه توصیفی را با یک صنعت یا کسبوکار خاص مرتبط کند، چون یک برند موجود قبلاً در آن حوزه فعالیت داشته است.
شرکت من مالک دامنه Embrace.com است که از آن برای فروش دامنههای .com استفاده میکنم. حال اگر کسی دامنه Embrace.xyz را در یک بازار آنلاین لیست کند و آن پلتفرم از هوش مصنوعی برای تولید توضیحات استفاده کند، ممکن است هوش مصنوعی به دلیل اطلاعات موجود در اینترنت، تشخیص دهد که Embrace.xyz هم برای یک پلتفرم فروش دامنه مناسب است، چون Embrace.com اینگونه استفاده شده و الگوریتم این برداشت را داشته است.
مدلهای هوش مصنوعی الزاماً مرزهای قانونی علائم تجاری را درک نمیکنند. آنها معمولاً براساس الگوها محتوا تولید میکنند و اغلب فاقد درک حقوقی هستند. اگر مالک یک علامت تجاری با توضیحاتی روبهرو شود که شائبه تخلف دارد، یا اگر لوگوی تولیدشده بیشازحد شبیه به برند موجود باشد، ممکن است مشکلات حقوقی جدی برای مالک دامنه بهوجود بیاید.
این خطر فقط مربوط به برندهای مشهور نیست. هوش مصنوعی ممکن است اصطلاحات صنعتی، شعارها یا کاربردهای تجاری مرتبط با برندهای فعال (حتی کوچک و محلی) را شناسایی و آنها را در محتوای تبلیغاتی ادغام کند، بدون آنکه فروشنده متوجه شود. برای سرمایهگذاران دامنه بسیار دشوار است که چنین مواردی را در برندهای کمتر شناختهشده شناسایی کنند.
اگر از هوش مصنوعی برای کمک به فروش دامنههای خود استفاده میکنید، لازم است که محتوای تولیدشده را با دقت بررسی کنید — از توضیحات گرفته تا لوگو و نمونهکاربردهای پیشنهادی. هوش مصنوعی میتواند مفید و در زمان صرفهجویی کند، اما نمیتواند شما را از مسائل مربوط به علائم تجاری محافظت کند. این مسئولیت هنوز بر عهده شماست.