به گفته Pew: تأثیرگذاران چپگرا، Bluesky را میپذیرند بدون آنکه از X دل بکنند
تعجبآور نیست که بسیاری از حسابهای بزرگ رسانههای اجتماعی با گرایش به چپ به تازگی به Bluesky ملحق شدهاند — اما تحلیل جدیدی از مرکز پژوهشهای Pew سعی دارد این تغییر روند را کمّی کند.
این بهروزرسانی به عنوان ادامهای از گزارش تأثیرگذاران خبری Pew منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۴ ارائه میشود که در آمارهای آن Bluesky لحاظ نشده بود. آن گزارش بر روی گروه نسبتاً کمی از ۵۰۰ تأثیرگذار متمرکز بود که هر یک بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دنبالکننده در حداقل یک پلتفرم اصلی داشته و به طور منظم درباره رویدادهای جاری پست میگذاشتند.
برای این بهروزرسانی محوریتدار بر Bluesky، Pew به همان تأثیرگذارانی نگاه کرد (نه به حسابهایی که ممکن است بهطور انحصاری در Bluesky جمعیت زیادی را جذب کرده باشند) و دریافت که در ماههای فوریه و مارس، ۴۳ درصد از آنها حسابی در Bluesky داشتند. کمی بیش از نصف (۵۱ درصد) از این حسابها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایجاد شدهاند.
تفاوت بزرگی میان تأثیرگذاران راستگرا و چپگرا وجود دارد؛ به طوری که ۶۹ درصد از حسابهای با گرایش به چپ (آنهایی که بهطور آشکار به عنوان لیبرال یا دموکرات شناسایی میشوند و پیش از انتخابات از حمایت کامالا هریس یا جو بایدن سخن گفتهاند) به Bluesky جابجا شدهاند، در حالی که تنها ۱۵ درصد از حسابهای محافظهکار همین حرکت را انجام دادهاند.
این تغییر رفتار الزاماً به هزینهی X (که قبلاً با نام Twitter شناخته میشد) نبوده است. در حالی که اتحاد مالک X، الون ماسک، با رئیسجمهور کنونی دونالد ترامپ به نظر میرسید که کاربران جدیدی را به Bluesky سوق میدهد، ۸۲ درصد از تأثیرگذارانی که توسط Pew پیگیری شدهاند همچنان حسابی در X دارند — که این رقم تنها اندکی نسبت به ۸۵ درصد در تابستان ۲۰۲۵ پایین آمده است.
به عبارت دیگر، حتی اگر تأثیرگذاران چپگرا به آزمایش آبهای Bluesky میپردازند، اکثریت (۸۷ درصد) آنها همچنان X را ترک نکردهاند. Pew همچنین میگوید که بیشتر تأثیرگذاران هنوز هم بهطور منظمتر در X پست میگذارند تا در Bluesky.
با این حال، به نظر میرسد فعالیت در Bluesky رو به افزایش است — تعداد تأثیرگذارانی که در Bluesky واقعاً پست میگذارند از ۵۴ درصد در هفتهی اول ژانویه به ۶۶ درصد در آخرین هفتهی کامل مارس افزایش یافته است.