هیولای رامنشدنی؛ اولین تجربه رانندگی با ابرخودرو آمریکایی کوروت ZR1
مهندسان آمریکایی شورولت، نسل هشتم کوروت را به یک هیولای تمامعیار تبدیل کردهاند؛ خودرویی با قدرت خارقالعاده ۱۰۶۴ اسببخار و حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت. اما هیچچیز جای حس واقعی رانندگی با چنین ماشین قدرتمندی را نمیگیرد؛ تجربهای که سرانجام در پیست مشهور «سرکیت آو د آمریکا» (COTA) در آستین، تگزاس، ممکن شد.
پیست COTA؛ میدان آزمون واقعی
پیست COTA که از سال ۲۰۱۲ میزبان رقابتهای فرمول یک است، با ۵.۶ کیلومتر مسیر پرپیچوخم، یکی از بهترین مکانها برای محک زدن تواناییهای فنی کوروت ZR1 به شمار میرود. چه در پیچهای فنی برای سنجش هندلینگ و چسبندگی، چه در مسیر مستقیم طولانی برای نمایش قدرت خالص پیشرانه، این پیست همهچیز دارد.

چسبندگی بالا در اوج سرعت
بر اساس گزارش The Verge، یکی از ویژگیهای برجستهی ZR1، میزان داونفورس یا نیروی عمودی رو به پایین آن است. این نیرو موجب چسبندگی بیشتر خودرو در پیچها میشود، گرچه معمولاً با مقاومت بیشتر در برابر هوا همراه است. به همین دلیل، شورولت دو نسخه از این خودرو را روانه بازار کرده است:
-
نسخهی پایه با اسپویلر کوچکتر برای ثبت حداکثر سرعت طراحی شده.
-
نسخهی ZTK با کیت آیرودینامیکی فیبرکربنی، بالهی عقب بزرگتری دارد و داونفورس را تا ۵۴۴ کیلوگرم افزایش میدهد؛ عددی فوقالعاده برای یک خودروی تولید انبوه، هرچند به قیمت کاهش سرعت نهایی.
جالب است بدانید که در بخش جلوی ZR1، محفظهی بار جلو (Frunk) با ورودی هوای بزرگ جایگزین شده که جریان هوا را از کاپوت به سمت شیشه جلو هدایت میکند. این طراحی باعث میشود دماغهی خودرو در سرعتهای بالا روی زمین باقی بماند؛ عاملی مهم در پایداری و شتابگیری.
سرعتی واقعی روی پیست
پیش از فشار کامل روی پدال گاز، راننده ZTK یک دور شناسایی برای گرم کردن تایرها زد. در دور دوم، در مسیر مستقیم پشتی پیست، خودرو به سرعت خیرهکنندهی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. در هنگام ترمزگیری، راننده بیش از ۱.۵ برابر شتاب گرانشی را تجربه کرد.
این ترمزگیریها با شتابی بیشتر از نیروی گرانش، احساسی شبیه به توقف زمان دارند؛ گویی راننده از جا کنده میشود. در بخش پیچهای راست متوالی، فشار جانبی بیش از ۱.3G وارد شد که چالشی واقعی برای عضلات گردن بود.
تمامی این دادهها توسط سیستم Performance Data Recorder ثبت شدهاند؛ سیستمی که تصویر HD از مسیر به همراه تلماتری دقیق عملکرد خودرو را ارائه میدهد.

هیولا با چهرهای دوستانه
شاید شگفتانگیزترین نکته دربارهی ZR1 این باشد که با وجود چنین عملکرد خارقالعادهای، همچنان شخصیت قابلاعتماد و آشنایی دارد. راننده میتواند تنها پس از یک دور با اطمینان وارد پیچها شود، چسبندگی را تا مرزهای ممکن آزمایش کند و بهراحتی پیچ بعدی را پشت سر بگذارد.
سیستمهای پیشرفتهی کنترل کشش، پایداری و ترمز ضدقفل (ABS) نقش کلیدی در این تجربه دارند. برخلاف گذشته که چنین سیستمهایی دست و پای راننده را میبستند، حالا فقط با چشمکزدن چراغهایی روی داشبورد حضور خود را اعلام میکنند و در عین حال به راننده اجازه میدهند اندکی از انتهای خودرو را در پیچها رها کرده و با قدرت عبور کند.
تنها نکتهی منفی؛ کابینی از گذشته
با همهی این نقاط قوت، تنها ضعف ZR1 مربوط به طراحی داخلی آن است. این مدل بهعنوان نسخهی ۲۰۲۵ عرضه شده و همچنان از کابین قدیمی کوروت بهره میبرد. طراحیای که با ردیف غیرمعمولی از دکمهها، فضای داخل را به دو بخش تقسیم کرده است.
البته خبر خوب اینکه در مدلهای ۲۰۲۶، کابین کوروت بهروزرسانی بزرگی خواهد داشت؛ از جمله نمایشگر سهگانهی جدید و طراحی ارگونومیکتر. این تغییرات برای ZR1 نیز در راهاند و باید تا پایان سال منتظر آن ماند.