Pronto: از ایده خدمات خانگی ۱۰ دقیقهای تا جهش ۳.۶ برابری ارزشگذاری در ۹۰ روز
در سال ۲۰۲۵، شهروندان شهری هند دیگر برای دریافت بسیاری از خدمات منتظر نمیمانند؛ کافی است چیزی بخواهند و با یک اپلیکیشن سفارش دهند تا در عرض چند دقیقه تحویل بگیرند. انفجار بازار Quick-Commerce در هند باعث شده میلیونها نفر به عدم نیاز به انتظار برای تحویل یا خروج از خانه عادت کنند، زیرا استارتاپها تقریبا هر چیزی، از غذا و خواربار گرفته تا گوشیهای هوشمند و کنسولهای بازی را در چند دقیقه در دسترس میکنند.
یکی از استارتاپهای نوظهور دهلی نو به نام Pronto توانسته ارزشگذاری خود را در کمتر از ۹۰ روز سه برابر کند. Pronto به کاربران امکان میدهد تا خدمات نظافت، خشکشویی و سایر خدمات خانگی را در عرض ۱۰ دقیقه رزرو و دریافت کنند.
در ماه مه، Pronto موفق شد ۲ میلیون دلار در دور Seed جذب کند و ارزشگذاری آن ۱۲.۵ میلیون دلار بود. اکنون این استارتاپ ۱۱ میلیون دلار در دور Series A جمعآوری کرده است و ارزش پس از جذب سرمایه به ۴۵ میلیون دلار رسیده است. این دور سرمایهگذاری توسط General Catalyst و Glade Brook Capital رهبری شده و Bain Capital Ventures نیز در آن مشارکت داشته است.
طبق گفته Anjali Sardana، بنیانگذار و مدیرعامل Pronto، درآمد این استارتاپ از زمان فعالیت رسمی، تقریبا پنج برابر شده و تعداد رزروهای روزانه به چهار رقمیها رسیده است. پیشبینی میشود درآمد سالانه تکرارشونده بین ۷۵۰ هزار تا ۱.۵ میلیون دلار باشد.
Sardana دلیل سرعت جذب سرمایه را دو عامل اصلی میداند: شتاب رشد استارتاپ و کیفیت تیم و اجرای سریع آنها. سرمایهگذاران نیز از توانمندیهای شخصی او تحت تأثیر قرار گرفتهاند. Rahul Garg، شریک General Catalyst، میگوید:
«با توجه به جوانی او و تجربهای که در آمریکا داشته، آنچه توانسته به دست آورد، بازخورد مثبت از شرکا و مشتریان و رویکردش در ساخت و گسترش کسبوکار، بسیار الهامبخش بود.»
رقبا و بازار
Pronto تنها استارتاپی نیست که خدمات خانگی را به مشتریان متصل میکند. Snabbit و Urban Company نیز سرویسهای مشابهی ارائه میدهند. Garg تخمین زده است که ۱۸۰–۱۹۰ میلیون خانواده هستهای در هند میتوانند مشتری خدمات خانگی باشند و جمعیت نیمهماهر و غیرماهر ۳۵ میلیون نفر است که میتوانند به یک بازار دستمزدی ۳۵ میلیارد دلاری دسترسی داشته باشند.
برنامههای توسعه
Pronto در حال حاضر دارای شش مرکز در Gurugram است، در حالی که در ماه مه تنها دو مرکز داشت. این مراکز به گونهای طراحی شدهاند که کارکنان بتوانند به سرعت به چندین منطقه کوچک و پراکنده دسترسی داشته باشند.
مشتریان اصلی Pronto حرفهایهای شاغل هستند و تقاضا بسیار بالاست. این استارتاپ برنامه دارد در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده علاوه بر Gurugram، در بازارهای جدید از جمله Mumbai، Bengaluru و سایر شهرهای بزرگ گسترش یابد.
تعداد کارکنان Pronto ۳۳ نفر و تعداد ثبتنامشدگان برای ارائه خدمات حدود ۷۵۰ نفر است.
Pronto: خلاصه تحلیلی و دادهمحور
۱. رشد ارزشگذاری و جذب سرمایه
دوره | سرمایه جذبشده | ارزشگذاری | یادداشت |
---|---|---|---|
May 2025 | $2M (Seed) | $۱۲.5M | شروع فعالیت رسمی از حالت Stealth |
Aug 2025 | $11M (Series A) | $45M | ۳.6x افزایش ارزش در ۹۰ روز |
۲. عملکرد عملیاتی
شاخص | مقدار |
---|---|
رزروهای روزانه | چهاردرقمی (۱۰۰۰+) |
درآمد سالانه تکرارشونده پیشبینیشده | $750k – $۱.5M |
تعداد کارکنان داخلی | ۳۳ نفر |
تعداد ارائهدهندگان خدمات ثبتنامشده | ~۷۵۰ نفر |
۳. مدل عملیاتی
- ارائه خدمات خانگی در ۱۰ دقیقه: نظافت، خشکشویی و خدمات دیگر
- استفاده از مراکز متمرکز (Hubs) برای پوشش سریع مناطق پراکنده
- تمرکز روی مشتریان حرفهای شاغل
- برنامه توسعه: Gurugram → Mumbai، Bengaluru و سایر شهرهای بزرگ
۴. فرصت بازار
- خانوادههای هستهای بالقوه: ۱۸۰–۱۹۰ میلیون
- جمعیت نیمهماهر و غیرماهر: ۳۵ میلیون
- حجم بازار دستمزدی بالقوه: $35B
۵. دلایل رشد سریع
- شتاب رشد و اجرای سریع تیم
- توانمندی بنیانگذار: Anjali Sardana
- تقاضای بالا در مناطق پرجمعیت
- تمرکز بر خدماتی که سریع و قابل اعتماد هستند