۵ بازی ژاپنی که در یک آمریکای فانتزی اتفاق میافتند
یکی از جذابترین ابعاد گیمنگ، غرق شدن در جهانهای فانتزی است. برخی بازیها با تحقیقات دقیق تاریخی و بازسازیهای معماری واقعی، سعی در خلق لوکیشنهای باورپذیر دارند؛ در حالی که دیگر بازیها از تقلید بیرویه از واقعیت فاصله میگیرند و عناصر فانتزی را در بافتهای فرهنگی واقعی تزریق میکنند. اگرچه ترکیب تاریخ و تخیل به استانداردی در بازیهایی تبدیل شده که در بازههای زمانی گذشته یا آینده نزدیک اتفاق میافتند، نگریستن به فرهنگ معاصر از دیدگاهی فانتزی، جذابیتهای منحصر بهفرد خود را دارد. به عنوان مثال، تصور کنید که ایالات متحده آمریکا بستر یک داستان سرشار از جادو باشد؛ چگونه خواهد بود؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی پنج بازی ژاپنی بپردازیم که در برداشت فانتزی خود از فرهنگ آمریکا جلوه میکنند.
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch (2011) این بازی، دروازهای است به دنیای فانتزی، جایی که پسر جوانی به نام اولیور به قلمرو Ni no Kuni منتقل میشود. اولیور از شهر کوچک تخیلی موتور ویل، که برگرفته از فضای کلاسیک آمریکای دهه پنجاه در دیترویت است، میآید. در موتور ویل، هر شخصیت دارای همتای خود در دنیای واقعی است؛ به همین دلیل، اولیور ناچار میشود تا بین این دو جهان سفر کند، معماهای پیچیده را حل کرده و به دوستانش یاری رساند.
در طول این سفرهای جادویی، Wrath of the White Witch به تصویر میکشد که چگونه تخیل یک کودک میتواند جهانی فراگیر و شگفتانگیز را در دل یکی از حومههای آمریکایی به موجودیت بیاورد. طراحی شخصیتها و محیطهای بازی توسط استودیو گیبلی به انجام رسیده است و همانطور که انتظار میرود، خودروها، خانهها و مغازههای موتور ویل در هماهنگی با رنگهای جذاب و چشمنواز، حس زندهای از دوران طلایی را تداعی میکنند.
Final Fantasy XV
بر اساس گفتههای سازندگان اسکوئر انیکس، بازی فاینال فانتزی ۱۵ تا حدی از سفری جادهای در امتداد مسیر شماره یک، بزرگراه زیبای ساحلی کالیفرنیا، الهام گرفته است. در این بازی، شما کنترل یک اتومبیل شیک و مدرن را به دست میگیرید تا در طول مسیر از مناظر سحرآمیز ساحل غربی لذت ببرید؛ همچنین توقف در رستورانهای مختلف جهت تحسین درخشش کانترهای فورمیکا و جوکباکسهای فلزی براق، بخشی از این تجربه جذاب محسوب میشود. حتی ممکن است در این راه چند دستور پخت منحصربهفرد برای غذاهای مختلف پیدا کنید.
در حالی که محیطهای بازی، زیباییهای طبیعی کالیفرنیا را به تصویر میکشند، مناطق مسکونی آن نشاندهندهٔ تنوع فرهنگی ایالات متحده آمریکا هستند. به علاوه، جهان Eos منزلگاهی برای شهرهایی به شمار میآید که تحت تأثیر لوکیشنهایی نظیر شینجوکو و هاوانا قرار گرفتهاند.
Pokémon Black و Pokémon White
هر یک از دو بازی اصلی در سری پوکمون در ناحیهای اتفاق میافتد که میتوان آن را با یک موقعیت واقعی در دنیای واقعی مقایسه کرد. به عنوان مثال، بازیهای Pokémon Black و Pokémon White در مناطق Unova جریان دارند که الهام گرفته از شهر نیویورک است. در این ناحیه، مرکز شهر که به نام کسلیا سیتی شناخته میشود، نسبت به شهرهای بازیهای پیشین بسیار توسعه یافته و پرجنبوجوش است؛ شهری با آسمانخراشهای چشمگیر، بندری بزرگ و یک منطقه تفریحی در شهر نیمباسا. در طول سفر، بازیکنان میتوانند از بزرگراههای پهناور آمریکایی، صحرای وسیع و فرودگاههایی به بزرگی یک شهر لذت ببرند.
ناحیه Unova همچنین نقطه عطفی در تکامل سری پوکمون بهشمار میآید؛ چرا که این اولین نسخه از بازیها بود که امکان شخصیسازی شخصیت بازیکن را فراهم آورد، بهطوری که کاربران میتوانستند ویژگیهایی نظیر پوستی تیرهتر و موهای با بافت آفریقایی را انتخاب کنند. این تغییرات نه تنها نمایانگر تنوع فرهنگی بیشتر در بازیها هستند، بلکه منعکسکننده تلاش سازندگان برای ارائه تجربهای نزدیک به واقعیت و مطابق با تغییرات جامعه نیز میباشند.
Silent Hill 2
سایلنت هیل ۲ یکی از بازیهای برجسته وحشت و بقایی است که داستانش در یک شهرک تفریحی اطراف دریاچه زیبای تولوکا جریان دارد. این بازی الهام گرفته از مناظر دلنشین نیو انگلند و جنگلهای سرسبز کاجهای آن طراحی شده است. مه غلیظی که در روز از سطح دریاچه به اوج خود میرسد و در عصر خوشایند باعث خنک شدن هوای اطراف میشود، نمایشی دراماتیک از دکلهای تلفنی به همراه دارد که از میان دریایی از مه برمیخیزند.
اما با گذشت زمان، سایلنت هیل تصویری متفاوت از زیبایی اولیه به نمایش میگذارد. بسیاری از فروشگاهها تعطیل شده و بیمارستانها و مراکز عمومی به تدریج دچار فرسایش و تخریب میشوند. گرافیتیهای عجیب و برزنتهای پر از نقاشیهای نامتعارف بر روی حصارها و ساختمانهای نیمهساخته، این فضا را به یک محیط فرسوده و رازآلود تبدیل کرده است. افزون بر این، یک فرقه زیرزمینی نیز فعال است که باعث شده تا شهر به قلمرو کابوسی و جهنمی بدل شود.
شعار تبلیغاتی بازی، «هر شهر رازهای خودش را دارد»، به خوبی حال و هوای این محیط را منعکس میکند؛ رازهایی که در سایلنت هیل، به سبک استیون کینگی، پیچیده و عمیق روایت میشوند.
Earthbound
یکی از دلایلی که بازی نقشآفرینی ۱۶ بیتی Earthbound به جایگاهی مستحکم در ذهن نسلهای مختلف بازیکنان دست یافته، سرزندگی جهان آن در Eagleland است. داستان بازی حول محور نس میچرخد؛ پسری که با قدرتهای ذهنی خارقالعاده و یک چوب بیسبال ماموریت دارد تا جهان را نجات دهد. او در یک خانهٔ چوبی در حومه شهر کوچک Onett بزرگ شده است؛ شهری که با داشتن یک همبرگرفروشی، یک آرکید قدیمی، کتابخانه عمومی و پیادهروهایی به اندازه کافی وسیع برای گشتوگذار با دوچرخه، حس یک محیط محلی صمیمی و در عین حال سرشار از جزئیات واقعی را تداعی میکند.
پس از جدایی از مرزهای کوچک Onett، نس در دنیای گستردهتری به نام Eagleland به سفر میپردازد. در این سفر، او و دوستانش از یک بازار روباز به سبک سان فرانسیسکو که لبریز از هیپیهاست، بازدید میکنند و سپس به یک مرکز خرید مدرن به سبک نیوجرسی سر میزنند؛ مکانی که کارکنان نوجوان آن با حال و هوای کم، تصویری از زندگی روزمره فرهنگی در اوایل دهه نود را به نمایش میگذارند. آنها حتی خودشان را در یک کلاب شبانه مییابند که میزبان اجراهای زنده از سبک Blues Brothers است و به تجربهای منحصر به فرد از شهر نیویورک تبدیل میشود؛ شهری که در شب به قلمرویی افسانهای و نئونی بدل میگردد.
ماجراجوییهای نس او را به مقاصدی از قبیل هتلهای مجلل و افسانهای هاوایی میبرد، جایی که کاخ صورتی و مشهور وایکیکی در انتظار اوست. به عنوان یک تور گسترده از ایالات متحده آمریکا، Earthbound بازیکنان را ترغیب میکند تا در هر شهر توقف کرده و از مناظر زیبا لذت ببرند، با ساکنان محلی گفتگو کنند و جنبههای کمتر شناخته شده فرهنگ آمریکایی دهه نود میلادی را کشف نمایند.