گزارش تجربه بازی Sword of the Sea
Sword of the Sea، عنوان آینده استودیو Giant Squid و کارگردان بازی مت ناوا (Matt Nava)، ترکیبی استادانه از تمام عناوینی است که این استودیو و ناوا روی آنها کار کردهاند: شگفتی آبزی Abzû، حس ماجراجویی The Pathless و دنیای بیابانی زیبای Journey. Sword of the Sea این تأثیرات را چنان ماهرانه در هم میتند که گویی این ماجراجویی اتمسفریک موجسواری از ابتدا هدف اصلی بوده است.
من فرصتی برای تجربه عملی Sword of the Sea و گفتوگو با Giant Squid درباره این بازی جدید پیدا کردم که در تاریخ ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) از روز اول انتشار در کاتالوگ بازیهای پلیاستیشن پلاس (PlayStation Plus Game Catalog) قرار میگیرد.
موجسواری بر فراز شنها و دریا
بازی با بیدار شدن بازیکن در قالب The Wraith (شبح) آغاز میشود؛ ظرفی خالی که وظیفه بازگرداندن اقیانوسها به جهان را بر عهده دارد. به نظر میرسد شما آخرین موجود زندهای هستید که میتواند این کار را انجام دهد. یک تخته موجسواری اسرارآمیز دریافت میکنید و به سوی تپههای شنی حرکت میکنید.
منطقه شروع یک زمین بازی وسیع است که در آن میتوانید با تخته آشنا شوید، حرکات نمایشی انجام دهید و نحوه تعامل با دنیا را بیاموزید. هنگام گشتوگذار در بیابان، به گرههای مختلفی به نام بذرهای اقیانوس (Ocean Seeds) برمیخورید که با استفاده از آنها میتوانید زمین را پاکسازی و بخشهایی از اقیانوس و حیات دریایی را احیا کنید.
فراتر از زیباییهای بصری، آب و حیات دریایی مستقیماً بر گیمپلی تأثیر میگذارند. The Wraith روی آب بهطور قابل توجهی سریعتر است که منجر به سرعت بیشتر برای پرشهای بلندتر و حرکات نمایشی بیشتر میشود. برخی از موجودات دریایی مسیرهای جدیدی ایجاد میکنند، مانند عروسهای دریایی شناور که مانند سکوی پرش عالی عمل میکنند و جلبکهای بلند و قابل صعود. تماشای تغییر چهره زمین و جستوجو برای کشف تمام اسرار آن از نقاط قوت بازی بود.
ناوا توضیح میدهد: «Sword of the Sea در واقع درباره جادوی روحانی موجسواری است. این بازی از تجربیات شخصی من در اسنوبرد، اسکیتبورد و موجسواری در طول زندگیام الهام گرفته است. وقتی به این ورزشهای Extreme فکر میکنید، احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان میرسد سرعت بالا و خطر است. اما این ورزشها فراتر از یک آدرنالین سریع هستند. وقتی روی امواج دریا موجسواری میکنید، در واقع روی مرز بین دنیای ما و دنیای زیر امواج هستید، دنیایی فراتر از درک ما.»
مثلثهای طلایی به نام Tetra دنیای بازی را پر کردهاند و به عنوان ارز عمل میکنند که میتوانید آنها را به فروشندگان مرموز بدهید تا حرکات نمایشی بیشتری بیاموزید، مهارتهای جدید کسب کنید و مسیرهای جدیدی باز کنید. میخواهید همه چیز را ببینید؟ باید از مسیر اصلی خارج شوید تا همه چیز را ببینید و هزینه آن را بپردازید. فروشندگان مختلف، مثلثها و آرینهای Trick Attack در سراسر دنیا پنهان شدهاند.
حرکات نمایشی خود را به رخ بکشید و زمین را حس کنید
انجام حرکات زیبا در Sword of the Sea ساده است. هنگام موجسواری، پس از پرش میتوانید دکمه X را دوباره فشار دهید تا انواع حرکات نمایشی با پرش دوباره انجام دهید. پس از یادگیری حرکات پیشرفته از فروشنده، با نگه داشتن L1 و فشار دادن مثلث، مربع، دایره یا X، حرکات خاصی مانند Grabs، Flips و Spins را انجام میدهید. این حرکات امتیاز بیشتری دارند و ترکیب Grabs و Flips به روشهای مختلف، حرکات جدیدی ایجاد میکند. اگرچه زمانبندی کمی چالشبرانگیزتر است، اما در صورت اجرای صحیح، میتوانید به خودتان یک افزایش پرش مورد نیاز بدهید و کامبوهای پرامتیاز ثبت کنید.
Sword of the Sea بهطور مداوم حرکات نمایشی شما و سطح پیشرفتهبودن آنها را ثبت امتیاز میکند. آرینهای مخفی Trick Attack به شما امکان میدهند از این مهارتها به خوبی استفاده کنید. ثبت امتیاز بالا در Trick Attack به چه چیزی منجر میشود؟ این هم یک راز دیگر که باید برای کشف آن صبر کنیم.
اگرچه بازی در بیابان اتفاق میافتد، اما به جز دریا و شن، اشیاء مختلف زیادی برای Grind کردن وجود دارد. من به ویرانهها، سقفهای کاشیسرامیکی و موجودات دریایی مفید برخوردم. تیم Giant Squid از قابلیتهای هاپتیک (Haptic) کنترلر DualSense نهایت استفاده را میبرد تا هر سطحی حس و صدای متمایزی داشته باشد. هنگام موجسواری روی سقفها، میتوانستم صدای ملودیک کاشیهای زیرپا و سوزنسوزنشدن انگشتانم را احساس کنم. شنها حس زبری دارند و هنگام حرکت در مسیرهای موقتی که اقیانوس ایجاد میکند، صدای آب را حس و شنید میکنید.
ناوا میگوید: «بازخورد هاپتیک کنترلر DualSense به هر سطح واکنش متفاوتی نشان میدهد، بنابراین هنگام عبور از یک سطح به سطح دیگر میتوانید آن را حس کنید. در ترکیب با جلوههای صوتی خاصی که از کنترلر پخش میشود، حس بسیار واقعیای از لمس سطوحی که در بازی میبینید ارائه میدهد. ما از لایه اضافی جزئیاتی که هاپتیک به تجربه موجسواری در Sword of the Sea اضافه میکند، بسیار هیجانزده هستیم.»
شما آزادید در هر جهت دلخواهی کاوش کنید، و مکانهای صعبالوصول معمولاً با پاداشی متناسب با زمان و مهارت مورد نیاز برای رسیدن به آنها، از شما قدردانی میکنند. با این حال، در حین کاوش، به نقاشیهای دیواری و عناصر محیطی دیگری برمیخورید که داستان را همواره حاضر نگه میدارند. داستانی از دستدادن و تخریب، و تلاش برای کشف جایگاه خودتان در آن، رشته جذابی برای دنبالکردن است. بهخصوص که در پایان جلسه بازی من، مشخص شد که یک شخصیت مرموز در حال تعقیب من است. به نظر میرسید شبح دیگری بود، اما تعقیبکننده هر کسی که بود، حس نیات خوبی را منتقل نمیکرد.
مقایسه Sword of the Sea با بازیهای پیشین استودیو آسان است، اما این بازی واقعاً بهدل مینشیند و تکامل همهچیزی است که تیم Giant Squid تاکنون روی آن کار کرده است. مناظر، صداها و حس بازی مرا به سرزمین بازی متصل کرد و بیصبرانه منتظر هستم تا دوباره سوار تخته شوم و ببینم واقعاً در آنجا چه میگذرد.
ناوا میگوید: «بازیهای ما یک سبک هنری بسیار قابل تشخیص و منحصربهفرد دارند و با رنگهای جسورانه و موسیقیشان داستانهای اتمسفریک روایت میکنند. ما با یک حس، یک تجربه و یک پیام شروع میکنیم که میخواهیم بازیکن آن را احساس کند. در واقع، همه بازیهای ما درباره حرکت و چگونگی اتصال شما به طبیعت و دنیا به روشهای مختلف هستند. Sword of the Sea بر اساس ایدههای همه بازیهای قبلی ما چیزی خلق کرده که هم بسیار Giant Squid است و هم یک ماجراجویی جدید هیجانانگیز.»