نقش یوتیوب در رشد اقتصاد خلاق آمریکا در سال ۲۰۲۴
یوتیوب در گزارشی که روز سهشنبه منتشر شد، نشان داد که اقتصاد خلاق این پلتفرم در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک کرده و بیش از ۴۹۰ هزار شغل تماموقت ایجاد کرده است. این تحقیق توسط آکسفورد اکونومیکس انجام شده است.
وقتی یوتیوب درباره “اکوسیستم خلاق” خود صحبت میکند، فقط به تولیدکنندگان محتوا اشاره ندارد. این شامل تمامی افرادی است که با تولیدکنندگان یوتیوب همکاری میکنند، مانند ویرایشگران ویدیو، دستیاران و روابط عمومیها، همچنین کارکنان شرکتهای مرتبط با تولید محتوا مثل Patreon، Spotter، Linktree و سایر پلتفرمها.
این رقمها حتی در شرایطی که سرمایهگذاریهای خطرپذیر دیگر مانند چهار سال گذشته رشد نمیکنند، همچنان در حال افزایش هستند. در سال ۲۰۲۲، یوتیوب و آکسفورد اکونومیکس گزارش دادند که این اکوسیستم خلاق بیش از ۳۹۰ هزار شغل ایجاد کرده و ۳۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده افزوده است، که نشان میدهد در سال ۲۰۲۴ این میزان ۱۰۰ هزار شغل بیشتر و ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.
یوتیوب به دلیل ارائه فرصتهای پایدار و سودآور، همچنان برترین گزینه برای تولیدکنندگان محتوا است. کسانی که واجد شرایط برنامه همکاری یوتیوب (YouTube Partner Program) هستند، ۵۵٪ از درآمد حاصل از تبلیغات را دریافت میکنند؛ حتی تولیدکنندگان میانرده نیز میتوانند چندین هزار دلار در ماه درآمد داشته باشند. در حالی که تیکتاک و یوتیوب شورتز سعی کردهاند مدلهای درآمدی مشابه ایجاد کنند، هنوز صنعت موفق به توزیع پایدار درآمد تبلیغات در میان سازندگان محتوای کوتاه نشده است.
از سوی دیگر، با رشد سریع و درک نادرست از این حوزه، تولیدکنندگان محتوا خواستار حمایت بیشتر از سوی مؤسسات مالی و دولتی شدهاند. برخی از تولیدکنندگان حتی در گرفتن کارتهای اعتباری تجاری یا وامهای خاص با مشکل مواجه میشوند، علیرغم اینکه از نظر مالی پایدار هستند.
این مسائل آنقدر مورد توجه قرار گرفته که اخیراً دو نماینده کنگره ایالات متحده، ایوت کلارک (D-NY) و بث ون داین (R-TX)، یک کمیته دوحزبی به نام “کنگره تولیدکنندگان محتوا” راهاندازی کردهاند تا از این صنعت نوظهور حمایت کنند.