راپیدو در هند آزمایش سرویس تحویل غذای خود را آغاز کرد تا با سوئیگی و زوماتو رقابت کند
بنگالورو، هند – راپیدو (Rapido)، پلتفرم محبوب تاکسی اینترنتی در هند، بهطور بیسروصدا آزمایش بتای سرویس تحویل غذای خود را در شهر بنگالورو آغاز کرده است. این حرکت نخستین تلاش جدی این استارتاپ برای به چالش کشیدن رهبران بازار، یعنی سوئیگی (Swiggy) و زوماتو (Zomato)، در یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد تحویل غذا در جهان است.
آغاز آزمایش در سه منطقه اصلی
این استارتاپ ۱۰ ساله، سرویس تحویل غذای خود را در سه منطقه اصلی بنگالورو، یعنی بایراساندرا، تاوارکره و مادیوالا (BTM Layout)، جاده هوسور ساریاپورا (HSR Layout) و کورامانگالا آغاز کرده است. این خبر را آرویند سانکا، همبنیانگذار و مدیرعامل راپیدو، به تککرانچ تأیید کرده است.
برند جدید: Ownly
راپیدو یک شرکت فرعی به نام Ctrlx Technologies ایجاد کرده تا سرویس تحویل غذای خود با نام Ownly را راهاندازی کند. طبق اسناد رسمی، سانکا و ویوک کریشنا (معاون مالی راپیدو) مدیران این شرکت هستند.
سانکا گفت ایجاد این شرکت دلیل خاصی نداشته، اما احتمالاً یک اقدام استراتژیک برای جلوگیری از تضاد منافع با سوئیگی بوده است؛ شرکتی که در حال حاضر ۱۲٪ سهام راپیدو را در اختیار دارد.
سوئیگی اخیراً در نامهای به سهامداران خود تأیید کرده که سرمایهگذاریاش در راپیدو را دوباره ارزیابی خواهد کرد، زیرا ممکن است در آینده تضاد منافع پیش بیاید.
قیمتگذاری رقابتی
اپلیکیشن اندرویدی Ownly که اکنون در گوگلپلی موجود است، غذا را با قیمتی حدود ۱۵٪ کمتر از سوئیگی و زوماتو عرضه میکند. این تخفیف به دلیل مدل درآمدی متفاوت راپیدو است:
- بدون کمیسیون از رستورانها (که در سایر پلتفرمها تا ۳۰٪ است)
- دریافت کارمزد ثابت به ازای هر سفارش
این مدل کارمزد ثابت در ماه ژوئن به رستورانها پیشنهاد شده بود.
استفاده از ناوگان دوچرخ
راپیدو حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در سراسر هند دارد که ۵ تا ۶ میلیون آن موتورسیکلت هستند. این ناوگان همزمان برای تحویل غذا، تاکسی اینترنتی و خدمات پیک مورد استفاده قرار میگیرد.
برای کاهش هزینه سوخت و زمان تحویل، اپلیکیشن فقط رستورانهای نزدیک مشتری را نشان میدهد و منوها را به گونهای انتخاب میکند که هم حاشیه سود بیشتر باشد و هم تنوع کافی وجود داشته باشد.
مزیت اطلاعات بازار
راپیدو پیشتر با انجام تحویلهای سوئیگی، به دادههای ارزشمندی درباره ساعات اوج سفارش و رستورانهای پرتقاضا دست یافته است. این دادهها اکنون در سرویس جدید Ownly مورد استفاده قرار میگیرند.
قرارداد با سوئیگی، استفاده از این دادهها را محدود نمیکند، هرچند ورود راپیدو به قرارداد با زوماتو یا دیگر رقبا را ممنوع کرده است.
تاریخچه و گسترش فعالیتها
- تأسیس در سال ۲۰۱۵ بهعنوان پلتفرم تاکسی موتوری
- گسترش به اتو ریکشا، پیک و لجستیک شخص ثالث
- ورود به بازار تاکسی در سال ۲۰۲۳ برای رقابت با اوبر و اولا
- مدل اشتراکی برای رانندگان، بهجای مدل کمیسیونمحور
- همکاری با Gogoro تایوانی برای استفاده از موتورهای برقی با تعویض باتری
این حرکتها موجب رشد ارزش شرکت و تبدیل شدن آن به یونیکورن در سال گذشته شد.
بازار تحویل غذای هند
طبق گزارش مشترک Bain & Company و Swiggy، بازار آنلاین تحویل غذای هند تا سال ۲۰۳۰ از مرز ۲ تریلیون روپیه (حدود ۲۳ میلیارد دلار) عبور خواهد کرد.
- سهم بازار زوماتو: ۵۸٪
- سهم بازار سوئیگی: ۴۲٪
اوبر نیز قبلاً با Uber Eats در این بازار فعال بود اما در اوایل ۲۰۲۰ این سرویس را به زوماتو فروخت.
سرمایهگذاری و مقیاس فعالیت
راپیدو تاکنون ۵۷۴ میلیون دلار سرمایه در ۱۳ دور جذب کرده و در بیش از ۲۵۰ شهر فعال است و روزانه بیش از ۳.۵ میلیون سفر انجام میدهد. از جمله سرمایهگذاران آن میتوان به Prosus، WestBridge Capital، Nexus Venture Partners و Think Investments اشاره کرد.