اولین تریلر ویدئویی گیمپلی ویچر ۴؛ نگاهی نو به دنیای آینده ویچر
سیدی پراجکت رد به مناسبت رویداد State of Unreal 2025، تریلر سینمایی جدید و ویدیوی گیمپلی تازهای از بازی ویچر ۴ را منتشر کرد. این دموی فنی بر روی کنسول پلیاستیشن ۵ اجرا شده و با نرخ فریم ۶۰ و پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray-Tracing) کیفیت بصری فوقالعادهای ارائه میدهد.
ویچر ۴ از میان چندین پروژه فعال در جهان ویچر است که هماکنون در دست ساخت میباشد. این بازی بهطور رسمی در آخرین روزهای سال ۲۰۲۴ معرفی شد و شخصیت سیری (Ciri) به عنوان محور اصلی داستان اعلام شد. تاکنون اطلاعات زیادی درباره روایت داستانی منتشر نشده است؛ فقط مشخص است که وقایع این قسمت پس از اتفاقات بخش سوم سری اتفاق میافتد و در قلمرو کانتیننت (The Continent) جریان دارد.
با برگزاری رویداد Unreal Fest 2025، استودیوی سیدی پراجکت رد در کنار اپیک گیمز (Epic Games) حضور پیدا کرد تا دموی فنی ویچر ۴ را که با استفاده از موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ (Unreal Engine 5) توسعه یافته است، معرفی کند. این دموی فنی به سبک معمول شرکت، سیری را در مرکز یک قرارداد شکار هیولا به تصویر میکشد و برخی از فناوریهای نوآورانه آنریل انجین ۵ را که قرار است هستهی اصلی دنیای باز بازی باشد، به نمایش میگذارد.
این نمایش فنی در منطقهای به نام کوویر (Kovir) برگزار شد؛ منطقهای که برای اولینبار در دنیای بازیهای ویچر ظهور میکند. در این دمو، سیری به همراه اسب وفادارش کلپی (Kelpie) از میان کوههای ناهموار و جنگلهای انبوه کوویر عبور کرده و به شهر بندری پرجنب و جوش والدرست (Valdrest) میرسد. در طول این مسیر، تیمهای سیدی پراجکت رد و اپیک گیمز بهطور مفصل نشان دادند که چگونه ویژگیهای فنی جدید به بهبود عملکرد، ارتقای کیفیت بصری و خلق یک دنیای باز و غوطهورکننده در ویچر ۴ کمک میکنند. لازم به ذکر است که این ویدیو یک دمو فنی است و نمایانگر گیمپلی نهایی بازی نیست؛ لذا برخی از مناطق نشان دادهشده ممکن است در نسخهی نهایی حضور نداشته باشند.
از زمان آغاز همکاری استراتژیک بین سیدی پراجکت رد و اپیک گیمز در سال ۲۰۲۲، این دو شرکت بهطور مشترک بر توسعهی ابزارهای نوین و بهبود ویژگیهای موجود آنریل انجین ۵ فعالیت کردهاند تا توانمندیهای این موتور در خلق دنیای باز را افزایش دهند و ابزارهای قدرتمندی در اختیار توسعهدهندگان قرار دهند. دموی فنی اخیر که روی پلیاستیشن ۵ با عملکرد سریع ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود، قابلیتهای داخلی آنریل انجین در ویچر ۴ را به نمایش میگذارد؛ از جمله فریمورک جدید انیمیشن (Unreal Animation Framework)، رندرینگ پوشش گیاهی با فناوری نانایت (Nanite Foliage)، سیستم بارگذاری سریع و هموار محیطها با FastGeo Streaming، فناوری متاهیومن (MetaHuman) و همچنین فناوری ML Deformer که حرکات طبیعی عضلات را در انیمیشن شخصیتها زنده میکند. این ابزارها در حال حاضر در مرحله توسعه و تست هستند و به زودی در قالب نسخهی ۵.۶ آنریل انجین در اختیار تمام توسعهدهندگان قرار خواهند گرفت.
میشائو نوواکوفسکی، مدیرعامل مشترک سیدی پراجکت رد، در بیانیهای اظهار داشت: “ما با اپیک گیمز همکاری را آغاز کردیم تا فناوری ساخت بازیهای جهان باز را به سطحی بالاتر برسانیم. نمایش امروز که با استفاده از آنریل انجین و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی پلیاستیشن ۵ انجام شده، نقطهی عطف مهمی در کار ماست و نشانگر همکاری فوقالعاده تیمهای ما میباشد. اما این تنها آغاز کار است؛ مشتاقم شاهد پیشرفتهای بیشتر و فناوریهای الهامبخشتری در ادامهی توسعهی ویچر ۴ با بهرهگیری از آنریل انجین ۵ باشم.”
تیم سوئینی، بنیانگذار و مدیرعامل اپیک گیمز نیز افزود: “سیدی پراجکت رد یکی از بهترین استودیوهای سازندهی بازیهای جهان باز در صنعت است و ما بسیار سپاسگزاریم که در پیشبرد آنریل انجین از طریق بازی ویچر ۴ با آنها همکاری داریم. این استودیو شریک ایدهآلی برای توسعهی قابلیتهای جدید ساخت دنیای بازیها است که در نهایت در اختیار همهی توسعهدهندگان آنریل انجین قرار خواهد گرفت.”
پیش از این، توسعهدهندگان اعلام کرده بودند که نسبت به پروژه ویچر ۴ بسیار اطمینان دارند و با مشاهدهی این دمو میتوان به دلیل اعتماد به نفس آنان پی برد. جهانی که در این دمو به تصویر کشیده شده، زیباترین و با کیفیتترین انیمیشنها را به نمایش میگذارد و واضح است که سیدی پراجکت رد بهخوبی از توانمندیهای آنریل انجین ۵ برای خلق یک دنیای جذاب بهره برده است.
همزمان با افزایش هیجان پیرامون ویچر ۴، فروش نسخه قبلی نیز رو به رشد است. هفتهی گذشته اعلام شد که فروش ویچر ۳ به بیش از ۶۰ میلیون نسخه رسیده است؛ آن هم در حالی که این بازی دهمین سالگرد عرضهی خود را جشن گرفته و فروش آن به رکوردی نزدیک به شکلاتبازاری رکوردساز Skyrim دست یافته است. بازی ویچر ۴ برای کنسولهای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد؛ هرچند تاریخ دقیق انتشار آن هنوز اعلام نشده است.